گلخانه شیشه ای بهتر است یا پلاستیکی

در طول فرآیند راه‌اندازی گلخانه، انتخاب پوشش مناسب یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدامات محسوب می‌شود. عوامل متعددی در این انتخاب باید مد نظر قرار گیرند که از جمله آنها می‌توانیم به قیمت و هزینه‌های راه‌اندازی، میزان عبور نور از پوشش، ثبات و پایداری پوشش و مقاومت آن در برابر تغییرات آب و هوایی اشاره کنیم.

بهترین گزینه برای پوشش گلخانه، مواد و مصالحی هستند که ضمن عبور مناسب نور، از اتلاف گرما و انرژی جلوگیری می‌کنند. این پوشش همچنین باید از گلخانه در مقابل شرایط آب و هوایی نامساعد مانند بارش برف و باران، تگرگ و باد شدید محافظت نماید.

در ساخت گلخانه، می‌توان از پوشش‌های متنوعی استفاده کرد که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. میزان عبور نور مرئی از این کاورها معمولا بین 78 تا 93 درصد متغیر است. این درصد عبور نور بسته به نیاز گیاهان کشت شده در گلخانه متفاوت خواهد بود؛ زیرا نور شدید به برخی محصولات گلخانه‌ای آسیب می‌رساند، در حالی که کمبود نور نیز موجب کاهش رشد آنها می‌شود. بنابراین، انتخاب پوشش گلخانه باید با توجه به نوع محصول کشاورزی مورد نظر صورت پذیرد. در این راستا، استفاده از پوشش‌های شیشه‌ای و پلاستیکی در گلخانه‎‌ها رایج است. در ادامه این مطلب به بررسی این نوع پوشش‌ها می‌پردازیم.

مقایسه گلخانه شیشه ای با گلخانه پلاستیکی

گلخانه‌های شیشه‌ای و پلاستیکی هر دو از انواع پوشش‌های گلخانه هستند که امروزه در کشاورزی استفاده می‌شوند. با مقایسه ویژگی‌های این دو نوع پوشش، می‌توان مزایا و معایب هر کدام را درک کرد و انتخاب مناسب‌تری برای ساخت گلخانه انجام داد.

  • مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی

گلخانه‌های شیشه‌ای معمولا مقاومت بالاتری در برابر شرایط سخت آب و هوایی چون باد و طوفان دارند. شیشه به طور طبیعی مقاومت بیشتری نسبت به پلاستیک دارد و کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، پوشش پلاستیکی گلخانه‌ها در برابر تغییرات آب و هوایی به راحتی صدمه می‌بینند و نیاز به نگهداری و تعمیر مکرر دارد.

  • نفوذپذیری به نور

شیشه به طور طبیعی نور را بهتر از پلاستیک عبور می‌دهد و میزان نفوذ نور به داخل گلخانه در گلخانه‌های شیشه‌ای بیشتر است. این امر به رشد گیاهان کمک می‌کند. پوشش‌های پلاستیکی به دلیل نفوذپذیری کمتر نور، ممکن است در برخی موارد باعث کاهش رشد گیاهان شوند.

گلخانه‌های شیشه‌ای اجازه می‌دهند که بیشترین میزان نور طبیعی به داخل گلخانه نفوذ کند. این امر به گیاهان امکان می‌دهد که بهترین رشد را داشته باشند. نور مناسب برای فتوسنتز گیاهان بسیار مهم بوده و می‌تواند باعث افزایش محصول و بهبود کیفیت آن شود. از طرف دیگر، پلاستیک‌ها به دلیل ساختار خود، میزان نفوذ نور را محدود می‌کنند که ممکن است در برخی موارد باعث کاهش رشد و عملکرد گیاهان شود.

گلخانه‌های پلاستیکی در مقایسه با گلخانه‌های شیشه‌ای ارزان‌تر هستند و نصب و نگهداری آن‌ها آسان‌تر است. اما این مزیت‌ها ممکن است به بهای کاهش رشد و عملکرد گیاهان تمام شود. در مناطقی که نور کافی برای رشد گیاهان موجود است، گلخانه‌های پلاستیکی می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. اما در مناطقی که نور طبیعی کمتر است، گلخانه‌های شیشه‌ای می‌توانند بهترین گزینه برای افزایش رشد و عملکرد گیاهان باشند.

مقایسه گلخانه شیشه ای با گلخانه پلاستیکی

  • دوره بهره ‌برداری

گلخانه‌های شیشه‌ای عمر طولانی‌تری نسبت به گلخانه‌های پلاستیکی دارند. شیشه در برابر فرسایش و آسیب‌های فیزیکی مقاوم‌تر است و طی سال‌های متمادی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در مقابل، پوشش پلاستیکی غالبا هر 2 تا 3 سال نیاز به تعویض دارد که هزینه‌های نگهداری بیشتری را تحمیل می‌کند. البته در این مورد، باید به آسیب پذیری گلخانه شیشه‌ای در مقابل ضربه اشاره کنیم.

  • هزینه‌های ساخت و نگهداری

گلخانه‌های پلاستیکی به طور کلی، هزینه ساخت و نگهداری کمتری نسبت به گلخانه‌های شیشه‌ای دارند. همین امر باعث می‌شود که محبوبیت بیشتری داشته باشند. پوشش پلاستیکی ارزان‌تر از شیشه بوده و نصب و تعمیر آن نیز راحت‌تر و ارزان‌تر است. از سوی دیگر، نیاز مکرر به تعویض پوشش پلاستیکی، هزینه‌های جاری بیشتری به همراه دارد. در مقابل، ساخت گلخانه‌های شیشه‌ای گران‌تر خواهد بود؛ اما طول عمر بالاتر آنها هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد.

  • کنترل دمای داخلی

در گلخانه‌های پلاستیکی کنترل دمای داخل نسبتا راحت‌تر است. پوشش پلاستیکی امکان نصب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را فراهم می‌کند. اما در گلخانه‌های شیشه‌ای، کنترل دما دشوارتر است و نیاز به سیستم‌های پیچیده‌تری دارد که باعث بالا رفتن هزینه‌های جانبی می‌شود.

مقایسه گلخانه شیشه ای با گلخانه پلاستیکی

مزایای گلخانه پلاستیکی

گلخانه‌های پلاستیکی از جنس پلی اتیلن ساخته می‌شوند که دارای انواع و ضخامت‌های مختلفی است. تنوع در ساخت انواع پوشش پلی اتیلنی این امکان را به کشاورزان می‌دهد تا با توجه به نیازهای خاص خود، از تجهیزات مختلفی برای برطرف کردن مشکلات استفاده کنند.

این پوشش‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توانیم به مقاومت در برابر نور  UV، ضد الکتریسیته ساکن، جاذب مادون قرمز، ضد ویروس و ضد مه اشاره کنیم که هر کدام در شرایط خاصی به کشاورز کمک می‌کنند. به عنوان مثال، خاصیت ضد UV از ورود اشعه فرابنفش به داخل گلخانه جلوگیری کرده و گیاهان را در برابر آن محافظت می‌کند. همچنین ضد الکتریسیته ساکن بودن این پوشش‌ها از تجمع گرد و خاک بر روی گلخانه و ممانعت برای جذب نور جلوگیری می‌کند.

گلخانه پلاستیکی نیاز به چهارچوب‌های گران قیمت و محکم ندارد. مواد پلاستیکی خاص مورد استفاده در ساخت گلخانه بسیار ارزان هستند و همین امر باعث عدم نیاز به تجهیزات و ساختارهای پیچیده برای نصب آن می‌شود.

مزایای گلخانه پلاستیکی

گلخانه پلاستیکی را می‌توان با استفاده از مصالح ساختمانی ابتدایی و بدون داشتن تخصص خاصی نصب کرد. حتی افراد مبتدی نیز می توانند به راحتی یک گلخانه پلاستیکی را بسازند. علاوه بر این‌ها، بسیاری از مواد پلاستیکی مورد استفاده در ساخت گلخانه دارای خاصیت ضدباکتریایی هستند که یک ویژگی منحصر به فرد در این سازه‌ها به شمار می‌رود.

یکی دیگر از مزایای این گلخانه‌ها، حمل و نصب آسان آن‌ها است. به این معنی که می‌توان آن‌ها را به راحتی نصب و جابه‌جا کرد. در مجموع، استفاده از گلخانه‌های پلاستیکی به دلیل قیمت مناسب و ویژگی‌های مفید آن‌ها در بسیاری از مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مجموع، هر کدام از گلخانه‌های شیشه‌ای و پلاستیکی مزایا و کاربردهای خاصی دارند و انتخاب نوع پوشش مناسب بستگی به شرایط و نیازهای هر گلخانه و محصول مورد نظر دارد. گلخانه‌های شیشه‌ای مقاوم‌تر و با عمر طولانی‌تر هستند؛ اما هزینه‌های ساخت و نگهداری بالاتری دارند. در مقابل، گلخانه‌های پلاستیکی ارزان‌تر بوده و کنترل دما در آن‌ها راحت‌تر است؛ ولی به دوره‌های تعویض مکرر نیاز دارند. بنابراین باید بر اساس بودجه، شرایط اقلیمی و نیازهای گیاهان، مناسب‌ترین نوع گلخانه را انتخاب کرد تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، بازدهی محصولات نیز افزایش پیدا کند.

شیشه رفلکس آینه ای

نوشتن دیدگاه