تفاوت شیشه لمینت و سکوریت و ساده

آیا با ویژگی‌های شیشه سکوریت (میرال، نشکن)، لمینت (ایمنی) و ساده (فلوت) آشنایی دارید؟ این سه نوع جام چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ برای ساختمان شما کدامیک مناسب‌تر است؟ به طور کلی، شیشه از لحاظ نحوه تولید به چندین دسته تقسیم می‌شوند. کاربری، محیط پروژه و ابعاد بلور مشخص می‌کنند که کدام نوع جام برای ساختمان شما مناسب‌تر است. این متریال نقش بسیار موثری در ساختمان دارند. تامین روشنایی ساختمان، ایجاد دید از مناظر، افزایش زیبایی، ایمنی و غیره از جمله کاربردهای این محصولات هستند. در این مطلب به بررسی تفاوت شیشه لمینت و سکوریت و ساده می‌پردازیم.

کاربرد و مشخصات شیشه لمینت، سکوریت و ساده

در این بخش کاربرد و مشخصات سه نوع شیشه‌ نشکن، ایمنی و فلوت را به تفصیل شرح خواهیم کرد.

  • وزن شیشه

بلور لمینت از دو لایه شیشه فلوت و یک لایه PVB (نوعی رزین ترکیبی) تشکیل می‌شود. به همین دلیل این محصول وزن بیشتری نسبت به انواع سکوریت و ساده تک جداره دارد. اما نوع لمینت از لحاظ وزن اختلاف کمی با سکوریت دوجداره و فلوت دوجداره دارد. همچنین جام‌های میرال در مقایسه با جام‌های ساده (با ضخامت مشابه) اختلاف وزنی با یکدیگر ندارند.

  • قیمت

برای ساخت شیشه‌های ایمنی هم می‌توان از جام‌های ساده و هم نشکن استفاده کرد. در هر صورت قیمت خرید نوع لمینت شده این محصولات به دلیل نحوه تولید پیچیده آن‌ها، بالاتر از شیشه میرال است. این در حالی است که قیمت بلورهای میرال با توجه به نوع و ابعاد آن‌ها حدودا 1.5 الی 4 برابر قیمت بلورهای فلوت است.

کاربرد و مشخصات شیشه لمینت، سکوریت و ساده

  • میزان امنیت

بلورهای ساده هیچ نوع ایمنی ندارند. در واقع این محصولات خطرناک هستند تا ایمن. جام‌های لمینت ایمنی بالاتری نسبت به نوع میرال دارند. با وجود اینکه نوع میرال این دسته از محصولات مقاومت بالایی در برابر ضربه از خود نشان می‌دهد، اما در نهایت شکسته و فرو می‌ریزد. در حالی که نوع لمینت حتی پس از شکستن نیز به عنوان یک مانع فیزیکی از ورود افراد به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. از این رو، در مراکز حساس مانند بانک‌ها از جام‌های لمینت استفاده می‌نمایند.

  • میزان رنگ و شفافیت

بلورهای فلوت و نشکن از لحاظ میزان شفافیت تفاوتی با یکدیگر ندارند، اما شفافیت و رنگ بلورهای ایمنی به فیلم‌های نایلونی استفاده شده در بین لایه‌های آن‌ها بستگی دارد.

  • احتمال شکسته شدن

مهمترین تفاوت شیشه لمینت و سکوریت و ساده با یکدیگر در تغییر شکل آن‌ها پس از شکسته شدن است. جام‌های ایمنی پس از شکستن فرو نمی‌ریزند، در حالی که انواع نشکن پس از این اتفاق به قطعات ریزی تقسیم شده و در محیط پخش می‌شوند. بلورهای فلوت نیز بعد از شکسته شدن به قطعات خنجر مانند بسیار تیز تقسیم می‌گردند. بنابراین اگر به بلور با ابعاد بزرگ نیاز دارید، بهتر است که از نوع نشکن استفاده کنید. همچنین شیشه‌های نشکن برای موقعیت‌هایی با شکنندگی زیاد یا حساس بهترین انتخاب هستند. اما در صورتی که حساسیت و ایمنی بیشتری مدنظر شما است، جام‌های لمینت را انتخاب نمایید.

  • قابلیت تغییر از طریق برشکاری

جام‌های فلوت را به راحتی می‌توان در ابعاد مختلف برش زد، در حالی که انواع نشکن و ایمنی این ویژگی را ندارند. در واقع اعمال هر نوع تغییرات روی بلورهای نشکن و ایمنی باید پیش از ارسال محصول به کوره صورت گیرد.

  • میزان مقاومت در برابر ضربه

مسلما می‌دانید که میزان مقاومت و استحکام جام‌های نشکن و ایمنی بیشتر از انواع فلوت است. در صورتی که برای ساخت شیشه‌های لمینت از بلور میرال استفاده شده باشد، مقاومت آن بالاتر از مدل‌های سکوریت موجود در بازار است. اما اگر دو جام به کار رفته در تولید شیشه لمینت از نوع ساده باشند، مقاومت آن نسبت به انواع سکوریت کمتر است. بلورهای نشکن یا سکوریت 4 برابر مقاوم‌تر از بلورهای ساده هستند.

کاربرد و مشخصات شیشه لمینت، سکوریت و ساده

جدول ویژگی های این سه نوع شیشه

در جدول زیر شباهت‌ها و تفاوت‌های سه نوع محصول مورد بحث را به صورت اجمالی گردآوری کرده‌ایم. بررسی این ویژگی‌ها به شما دید بهتری نسبت به این محصولات می‌دهند.

 

سکوریت

لمینت

معمولی

مقاومت در برابر حرارت و ضربه

3 برابر نوع ساده

بالاتر از سکوریت (در صورت استفاده از بلور نشکن در پروسه تولید) و ضعیف‌تر از آن (در صورت استفاده از بلور ساده در پروسه تولید)

ناایمن

قیمت

کمتر از لمینت

گران‌ترین محصول

ارزان‌ترین محصول

قابلیت برش مجدد

امکان اعمال تغییرات پیش از عملیات سکوریت کردن

امکان اعمال تغییرات پیش از عملیات لمینت کردن

امکان برشکاری و سوراخ‌کاری آسان در هر زمان

نوع شکستن

احتمال خرد شدن به ذرات ریز غیربرنده در اثر فشار یا ضربه بسیار زیاد

عدم فرو ریختن در اثر شکستن

احتمال خرد شدن به قطعات نسبتا بزرگ  برنده با کوچکترین ضربه یا فشار

شفافیت

یکسان با جام ساده

بسته به شفافیت طلق میانی

یکسان با جام نشکن

 

نوشتن دیدگاه